Image default
Drama

Miloš Ristić – Istoričari

Jednopočinka

Lica:

Džingis Kan
Hitler (Hića)
Aleksandar Makedonski
Neron
Kleopatra
Jovanka Orleanka

I mnogi koji nisu drugi

 

PRVA NESCENA

(Klub. Šank. Veče ka noći. Noć ka večeri. Prednoć. Smiraj dana, dakle suton. Zakucaše čaše. Igra se bilijar. U uglu prostorije leži džez. Osvetljenje nalik disko-kuglama, u stvari ambijent kluba lovokradica i ljubitelja dobre kafe.)

 

POČINAK

DŽINGIS: Gde ste našli ovoga Koltrejna?

HITLER: Imitacija snažna, ali gde je sena DŽONA VEJNA?

KOLTREJN (Ulazi na scenu): Ne spominjite mi ime,
Nisam otac Hamletova duha!

HITLER: Posle Omleta, lepo žensko vime,
A onda-kuvane uši-slast moga mi trbuha!

ORLEANKA: Zašto ste prosti?

MAKEDONSKI (Pripalivši kubanku): I vi ste mi neki gosti.

DŽINGIS: Gde ste našli ovoga Koltrejna?

KOLTREJN: Dalje od Pekinga, bliže od Brizbejna.

DŽINGIS: Gde ste našli ovoga Koltrejna?

KOLTREJN: Gde ste našli ovoga Koltrejna?

KLEOPATRA: Prezime Dosada vlada,
Ko se straši podvezica,
(peva) Nek mi se ne nada . . .

JOVANKA: A gde je Vlada?

NERON: Indijanac?

HITLER: Čita Sudbine jednog Čarlija.

ALEKSANDAR: A vetar ćarlija, ćar-li-ja!

NERON: Čaplina!

KLEOPATRA: Kod ”Pariskog splina”!

JOVANKA: Jel’ ste zvali Šarla,
Hašišinca?

NERON: Dugujem mu, nisma, mame mi i klinca.

KAN: Ko je za bilijar?

HITLER: Ja sam više za kan-kan,
Odlazak u Kan,
Ja sam ja a vi ste vi-vi,
DŽINGIS KAN-KAN-KAN!

KAN: Oduvaću te, vidiš ovaj dlan?!

(Neron odlazi po viski. Vraća se sa bocom votke. Promena svetla. Orleanka sedi Hitleru u krilu, Kleopatra DŽINGISU. Pauza. Eeeej, idi zovi Stanku! Hića, Makedonski i Neron po klubu traže četvrtog za partiju bilijara. Zasvira Majlsov avinjonski koncert. Muze plešu oko lustera. Jov i Bog se pojavljuju za mikrofonom, na maloj, improvizovanoj bini, nalik komedijaskoj sceni za viceve i kabare.)

JOV: O, Bože, zašto me voliš manje od svetog Petra?!

BOG: Jer ideš u kladionicu,
I glođeš papke od šumskog vepra.

JOV: Znači zato?

BOG: Eto, zato.

JOV: Znači zlato?

BOG: Znači Mir.

JOV: znači Pir?

BOG: Znači znači!

(Nestaju iz videokruga. Kreće Betovenova ”Eroika”)

HITLER: Zovi onog Slepira, Parampione,
Da razbijemo ove filipike!

MAKEDONSKI: Ne dolazi u obzir,
Igramo ja i Neron, protiv tebe.
Više zaslužio nisi,
Otkad si se vratio iz Tebe.

HITLER: Misliš iz Efesa?

MAKEDONSKI: Efes iz Mileta.

HITLER: Tales, neznalice!

MAKEDONSKI: Nek dođe Pir.

HITLER: Dolazi onaj tvoj,
Poslanicu piši!

MAKEDONSKI: Rekao sam da ne pijem vinjak!

HITLER: Dolazi, ou, dolazi, preblaženi Cezar,
Tvoj-tvoj omiljeni drugar,
Jedin’ veći, od tebe, vladar!

MAKEDONSKI: Ućuti, konju,
Zaveži vonju,
Vonjaš na poeziju JABUČILA NASTASIJEVIĆA.

HITLER: Konj sam ti ja, prijatelju stari,
Konjak-konj sam jak! (Hitler ispija naizust pola boce Kurvoazijera, priđe Kleopatri, hvata je za rep od kose, neočekivano poljubi, na šta mu DŽINGIS ugasi cigaru u obraz.)

HITLER (uzrujan vidno, iznerviran očevidno, besan očigledno): Svinjo švajcarska,
Nije ti ovo Bugarska!

DŽINGIS: Nego Štajerska,
Ha-ha,ha-ha-ha-ha-ha!!! (Crveni od smeha i naručuje tekilu za vascelo društvance. Konobar donosi. Konobar je Lucifer.)

(Na bini se pojavljuju, na suprotnim stranama, Hamlet i stari Glembaj, sa jedne, i, Hamletovog duha otac i Leone Glembaj, sa četvrte strane. Između njih Otelo, u sredi bine, za mikrofonom-peva ”Opelo svetom Neumu”.)

OTELO: Ko je vedar, ko je žut,
Kou jeeeee, najjači na svet…

LEONE (Prekida, ugleda druga, usklikuje): O,to si ti, Parampione?!

HAMLET: Ja sam to, Eustahije Veliki!

LEONE: Gde je treće član,
Tajnoga saveta?

DŽINGIS (razulareno, gnevno i sa prizvukom Senekinog mrgođenja mudrosti): Dooostaaaa!

(Krah, gromovi, pola likova nestaje kod tikova.)

(Pojavljuje se Cezar, iz boce šljivovice, polu-pijan i malo ne-nepijan.)

CEZAR: ĐE si ti, Baltazare?

MAKEDONSKI: Ne obraćaj mi se,
Ti što nosiš čet’ri sise!

HIĆA: Smirite se, kam daun,
Ja i Nero, ti i Klaun?

NERON: Može.
Neka igra počne.

(Namestaju se lopte. Na obodu bilijarskog stola postavljene čaše sa crnim pivom.)

(Orleanka i Kleopatra otpočinju striptiz, koji potraje dva minuta. Orleanka skida donji, a Kleopatra gornji veo. Hitler im priđe, pogladi međubrk i nešto šapne Kleopatri. Počinju trbušni ples, koji traje tri minuta. Pri kraju se pojavljuju Šakira i Bijons.)

ŠAKIRA: Ko su, ove dbve ludke?

BIJONS: Lutke, koje ne znaju, ni da mrdnu butke!

(Ispare iz videokruga. Na bini ostaju da stoje grudi Bijons, odnosno Šakirina zadnjica. Jedno u ritmu striptiza, drugo u bitu trbušnog plesa.)

DŽINGIS: Gde ste našli ovoga svirača? (Ulaze MORISON, HENDRIKS, DŽENIS DŽOPLIN, KURT KOBEJN, TUPAK, BIGI, MILAN MLADENOVIĆ, BRANKO MILJKOVIĆ, MAJAKOVSKI. Svi u džepu sapun od limuna i vade iz sakoa po jedan krompir i daju barmenu. On im svima posližuje prženu džigericu, pohovanu, s prelivom od kaberne-sovinjona i hadskim začinima. Sede na barskim stolicama a između svakog po jedna prazna. Razmak je distanca smrti. DŽUBOKS UKLJUČUJE ”MY FUNNY VALENTINE ”.)

MEĐUČIN

(Prošlo je 14 minuta i 49 sekundi plus nula stotinki, i jedna stota. Hitler optužuje Cezara da vara. Neron kikoće. Makedonski objašnjava Cezaru da je Hića, a ne on, pomerao kugle.)

MAKIJAVELI (Ulazi u fabulu, odmotava motive, zamotava rizlu, pripali, nakašlje se i zabrundi): Cilj opravdava sredstvo,
Nisam to rekao. Nisam;
Jeste l’ čuli?! Nisam!
Rekao. . . sam. . .nešto, mnogo gore.

(Sveopšta tuča oko bilijara, prvo štapovima, onda flašama u glavu. Nestaje svetla. Oko lustera zasijaju pridošli. U poži između matriks-letenja i joge, sede i filozofiraju sledeći…)

MUHAMED: Kula je kuća najlepša.

JAHVE: I ja bih kahve.

BUDA: Sa Kleopatrom bih doživeo Nirvanu. (Nestaju sva trojica, pevajući): ”WALKING BLUES…
A WALKING BLUES…
TAM-TAM, TAM-TAM …

DRUGI ČIN, TJ.TREĆI

(Kleopatra i Cezar u postelji. Makedonski viri kroz ključaonicu, gleducka i pijucka ”T’gu za jug”.)

KLEOPATRA: Hoćeš li da me oženiš drugog puta?

CEZAR: Ti si moja najbolja valuta.

(Grle se, ljube, ližu i gamižu. U susednoj sobi DŽENIS i MLADENOVIĆ u pozi 69.)

MLADENOVIĆ: Ja sam dečak iz vode…(Na tren prekida radnju, pojačava prostor, uvodi vreme.)

DŽENIS: Imaš trag pod levom miškom!!!

RAMBO AMADEUS: Pustite ”Karantin”,
To mi omiljena pesma! (Ulazi u sobu, isteruje ih napolje. Sad svo troje silaze u klub, sprat niže, u prizemlje, tj. u podzemlje.)

MOCART ROKI (TJ. SILVESTER STALONE): Teraj se u tri lepe, DŽIM!

MORISON: Sisaj koru od limunovog cveta!

MAJAKOVSKI: Ama, ljudi, ja nisam Bukovski!

BRANKO: Nisam ni ja RADIČEVIĆ!

KURT: Nego Radojko Jovanović! Ha-he-he-ha!

KLEOPATRA I DŽINGIS IH PREKINU: ”Idemo na Mars,
Idemo na Mars!”

HIĆA: ”Dvesta na sat,
UUU, u krivinu!”

ORLEANKA I CEZAR: ”Devojko mala,
Devojko iz grada…

NERON:’ ‘Opsesija,
Opsednut sam jaaa…

SLOBODAN MILOŠEVIĆ: Gotovo s’ pesmom!

TITO (pevuši, a onda malo pjevuši): Kad sam bio mlađan dječak ja,
Imao sam punoletstva san;
Ustaša postah, po Drini iđah,
U vodu bacah,
A sad Srbi slave
mene, mene i mene.

(Draža odseče glavu Brozu, kome izraste nova, i bronzana. To se ponavlja tri puta i sud poziva Kjerkegora.)

SUDIJA ARSENIJE TREĆI ČARNOJEVIĆ: Neka optuženi ustane!

SOREN (USTANE)

SUDIJA: Neka optuženi sedne!

SOREN (SEDNE)

SUDIJA: Neka optuženi ustane!

Soren (ponovo ustane)

SUDIJA: Noć!
Dan!
Noć!
Dan!

(Svi ustaju, jedino Hitler spava.)

SUDIJA: Pozivam Semjuela Beketa,
Za svedoka…

MEŠA SELIMOVIĆ: Pozivam za svedoka vreme. . .

SUDIJA: Tišina! (LUPI ČEKIĆEM O TANJIR SUPE.)
Tišina! Mir u ludnici!

DRAMSKA PAUZA

PAUZA ZA TOPLI OBROK

NOVI ČIN

ČIN GENERAL-MAJORA

HITLER: Dragi i drage,
I Drakče-Dragoljube,
Da li uzimaš ovu,
Ovde prisutnu, Marijanezu,
Za svečanu,
I žetvenu,

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – — – – – – – – – – –
Obavezu?!

SOKRAT: Uzimam!

PROKLETA JERINA: Brankovičku?!

DRAGA MAŠIN: Ne, on će uzeti mene.

NERON: Mir u mesarnici!

MERILIN MONRO: Hoćete li uzeti mene,
Onu, koju mrze sve žene?

SOKRAT: Hoću, hoću, ceo harem!

PLATON: Hoćete mene, barem?

ARISTOTEL: Gejevi, mrš’ u Spartaniju! Napolje!
Napolje, na polje!

HITLER: Mir u vešaonici!

PERIPETIJA

PERIPATETIJA

ETIKA I PATIKE

PATETIKA

 

26. ČIN

(Prošlo je dva eona i četiri godine od četiri zadnjih pre četiri puta četiri.)

KARAĐORĐE: Moj deda ti skinuo glavu,
Jesam li u pravu? (Cereka, pijan k’o majka.)

MURAT: A moja baba češlja kosu, kad ide kroz selo!

HITLER: Šmrćem belo, a mrzim crno i žuto.

HOR: Crno i crveno se kaže, majmune!

ANTIHOR: Maajmuuuneee,
Maajmuuuneee!

DVORSKA LUDA: Šekspir je zloupotrebio,
Moju egzistencijalnu potencijalnost!

NERON: Mir u kuhinji!

PTICA: Svi pesnici su većina. Koriste moje ime, koriste moje telo; stavljaju me u svaku pesmu, kad hoće, čim požele. To… nije u redu. Zabranjujem svim pticama da učestvuju u orgijama pesnika. Zabranjujem svim pesnicima da nas uzimaju u stih. Pozivam…

SELIMOVIĆ: Za svedoka vreme…

HIĆA: Mir! Dosta ti, sa tim Drinama na ćupriji!
Jesi čuo za Carigrad!

MEŠA: Jesam, pašto?

HIĆA: Kuš! Tamo je tvoj palisad!

MEŠA: Misliš, Beograd?

NERON: Pustite pticu da bude ptica!

Ptica: Pozivam za sve-do . . .

MEŠA (Ćuti. Hteo bi da rekne ali mu Hića pokaže crevo za gas, i ovaj se smanji, uvuče ramena i otpije apsent.)

PTICA:…za svedoka Hičkoka gospodina i uvažena Tagoru koji će da posvedoče i dokažu… da je… gorepomenuti Miljković dr Branko… čitao… nećete mi verovati… sve svoje pesme o pticama i krilima… i…

NERON: I krilcima!

HITLER: I batacima!

E.A.HOFMAN: I lutkama! Njam njam!

PTICA:… nećete mi verovati… kad je bio gimnazijalac… pročitao je celu knjigu… zbirku… pesama… na mesečini… na… me-se-či-ni!

KUSTURICA EPIR: Mesečina,
Me-se-či-na,
Jo-i-joj,
Jo-i-joj,
Sunce sija,
Sunce sija,
Jo-i-joj!

BREGOVIĆ ARNAUTIK ŠIPTARIJUS: Sa ne-be-sa,
Zevs rakija . . .

GROMOVNIK PERUN: Niko ne zna!

ILIJA GROMOVNIK: Niko ne zna!

BUDA: Niko. . .

JAHVE: Ne zna. . .

MUHAMED: Niko. . .

BUDA: Ne zna . .

BOKI MILOŠEVIĆ: Šta to si-ja!

(Spušta se zavesa. Dižu se roletne. Dan. Jutro. Podne: Niče čita novine, na listu lokvanja.)

J.J.ZMAJ: Ko je ta,
Što mi, inicijale,
Moje svetle, moje male,
Pot-kra-da?!

JANKOVIĆ JELENA: Šta je to: Nije Ana Ivanović, nije Novak Đoković,
Ne živi u liftu, ide levo-desno?

SIMA PANDUROVIĆ: Da nije, možda,
Skerla Jović?

KOPIJA BOGDANA POPOVIĆA: Mrtva draga, i
Konstantno Radomir?

KLUB ČITALACA: Konstantno Antić?

KLUB SLUŠALACA: Konstantno KONSTANTA?

KLUB GLEDALACA: Nismo klub fanovaca!

ARKAN THE TIGGER: Klub grand-ovaca!

PROLOG NA NEBU

FAUST: ‘Što si me stvorio?

GETE: ‘Što si me, ti,
Svinjče iz epruvete,
S…M…O…R…I…O…?

PROLOG NA ZEMLJI

LICE: Čardak ni na nebu ni na zemlji!

BAJAGA: Ni na nebu ni na zemlji. . .

INSTRUKTOR: Skreni sad.

DELČA: Pali sad.

SKLEKOVI (Svi a jedan glas): Gasi cigaru ide murija!

Svečana pesma Najboljeg čoveka

Ivica Dačić: Rodih se, daleke, i tamo zemlje,
Al’ zavoleh knjigiću iz grada,
Sad sam Gospođin Ministar,
Petao za kviz
Jaguar za čips
Inače sam:
svinjojed za griz!

Poslanica Svetog Borisa Tadića

SVETI: Ovo nije grobnica za Borisa Davidoviča
Niti za Vuka Isakoviča
Niti za
Dositeja
Narečenog
Obradoviča.
Ovo je zemlja za svu našu decu!

NERON: Po-gle-daj-me (svira gitaru),
Pogledaj me (imitira AC DC gitaristu, svlači se u šorc, skače i trči pevajući.)

HIĆA: O-ČI-MA
DE-TE-TA!

PROMISAO

PROMISAO: Odbijam da saučestvujem
u dramatizaciji!

POSLEDNJI ZAVRŠETAK

ČINODEVSTJUŠČILENIE

(U klubu ”Morž crveni paz“.)

KLEOPATRA: DŽINGIS je noćas . . .
Bio sjajan.

ORLEANKA: A Maja,
S jaja do jaja!

KLEOPATRA: Počela si da mu tepaš,
Vidiš toranj-ti odma’ i Piza?!

ORLEANKA: A ti, lepo,
Caca iz Pariza!

DŽINGIS (Ulazi revnosno, sluša rejv i diše nosno): Jeste l ‘ čule, kume,
Verujte, bez šale,
Ausvićev vic,
Za dve bud-budale?

ORLEANKA: A-UUU-ŠVIC?!

HITLER (Ulazi, korača, lebdi): A u šta su se pretvorili vicevi?!

DŽINGIS: Bile dve budale,
Al`su bile male. Ko je to?

DARVIN: Simpanzo i Galilej?

GALILEJ: Slaviš jubilej?!

FROJD: Katarsa!

PROMETEJ(okovan): Igra mi se salsa!

SIZIF: I skok. . .u. . .dalj!I. . .

TANTAL: I tata bi sine.

HITLER: Zelena, že-le-na su brda. . .

NERON: Plave su visine. . .

SPUŠTAJU SE ROLETNE


izvor fotografije: https://krusevacgrad.rs

Miloš Ristić je rođen 1984.godine u Kruševcu. Apsolvent je Srpske književnosti i jezika na Filozofskom fakultetu u Nišu. Osvojio je treću nagradu na ”Đurđevdanskom književnom konkursu” Književne omladine Prokuplja za ciklus pesama. U okviru nagrade su mu objavljene pesme u časopisu TOK. Objavljivao tokom 2011. godine u web-zinu ”hellycherry ” aforizme i haiku, poeziju na ”kultura nova-neposredna konzumacija kulture”. Ima oko dve hiljade napisanih pesama ali nijednu objavljenu knjigu. Piše od 2005. godine – literaturu van rep-muzike i parodije svojih gimnazijskih profesora.


Pročitajte sve tekstove ovog autora:
Miloš Ristić, Rasadničke priče (Igraj, igraj, igraj, avgust 2012)
Miloš Ristić – Nemoćni i svemoćni (Apokalipsa (malo) sutra, decembar 2012)

Autor naslovne fotografije: Giammarco Boscaro

Ovaj članak je objavljen u decembru 2011, u okviru temata Anatomija antinomija.

Pročitajte ostale tekstove objavljene u rubrici Drama.

Related posts

Dejvid Batler: On kaže/Ona kaže

Libartes

Drama u nastajanju

Libartes

Viktor Radonjić – Ekstenzirani odlomak iz drame Reteriranje kruga

Libartes