Image default
Blogumna

Irina Markić: Buđenje Bredlijevog proleća

Ili

The Edge od Cooper

Piše: Irina Markić

 

Nedavno sam pružila priliku gospodinu Kuperu Bredliju i ozbiljno rešila da pogledam njegovo prvo rediteljsko debitantnsko ostvarenje „Zvezda je Rođena“. Gđica Gaga kao zvezda i gdin Kuper kao porodilja, i ovaj svojevrsni duo u procesu ritmičkih, učestalih kontrakcija, pucanja vodenjaka i oticanja plodove vode – znatno me zaintrigirao i naterao da pogledam na koji način je gospodin Kuper došao na ideju da rodi Gagu.

Mnogo pre no što se na ovaj porođaj usudio Klint Istvud, da rodi Bijonse, i mnogo posle porođaja Krisa Kristofarsona sa Barbrom Strajsend, 2018. breme porodilje preuzima Bredli i ulogu materinstva preuzima donoseći na svet bebu Gagu.

Holivudski sindrom kuvade, sindrom matrifokalnih zajednica gde muškarci oponašaju porodiljske muke već godinama trese tlo gradske četvrti Los Anđelesa. Najpre se zatreslo tle 1937. kad je na svet došla Dženet Gejnor, potom Džudi Garland 1954. pre nego što je zapalila negde tu iza duge, a onda naravno, setila se Barbara dok je kiša neprestana padala nad brestom toga dana – i izašla iz utrobe Krisa Kristofersona 1976, i na kraju ovog mukotrpnog porodiljskog fenomena, na red je došao tata Bredli i beba Gaga 2018.

Nema tu ničeg neobičnog: sled događaja nije se mnogo menjao od tada.

2018. godina, Bredli kao Džek, problematičan tip koji se susreće sa problemima alkoholizma i narkomanije, jednog dana, neočekivano nabasa na Gagu usred drag bara, gde se Gagi otelotvorila u liku i delu nikog drugog do Edit Pjaf, i posmatrajući je iz prikrajka dobije nesalomivu želju da hold her close and hold her fast. Bez obzira na to što Džek, pored pomenutih iskušenja, pati i od tinitusa, s vremena na vreme, to ga ne pokoleba da čuje nežni Gagin lirski mecosopran. On hrabro odlučuje da upozna onu koja se drznula da bude Edit, zalepi obrve od samolepljive trake, i stidljivo pevuši u drag baru. Džek zna da Gaga nije ni Edit ni drag, Gaga ima potencijal, skine joj zalepljene obrve, kaže joj da ima lep nos, i predloži joj da počne da peva van drag barova.

Gaga nije oduševljena predlogom, izvesno vreme se premišlja. I pored testosteronskog zaskoka Bredlija, kantri šešira, baršunaste kose i baritonskog nastupa, ona se koleba. Ipak, kada joj Bredli kaže da mu se sviđa njen nos, zbog kojeg Gaga ne može da uspe u svetu šoubiznisa, ona se odluči da ode u lokalni bar i popije sa njim piće. To piće završi se iznenadnim incidentom, kada Gaga, krta žena velikog nosa poput Sirana de Beržeraka, nokautira iznenadnog prolaznika u baru.  Bredliju je to još žešći afrodizijak, kakva je ovo kompleksna ličnost, čas fragilna i nežna kao la vien en rose, čas afektivna i hrabra i upotrebljava osnove bokserkse tehnike, gde god da se nađe. Bredli se sažali pa joj kupi smrznuti grašak, poljubi je u ruku (ne i u nos; nos joj samo ovlaš dodirne) i zavije proizvod oko njene natekle šake.

Gaga uzvraća udarac, sa sve pakovanjem graška na šaci, pa metamorfoza opet stupa na snagu – Gaga više nije stidljiva sena Edit Pjaf, sad Gaga širi ruke nasred pustog parkinga, demonstrira svoje vokalne sposobnosti koje pobeđuju sve, pa čak i njen veliki nos: stameno širi ruke i poje, a Bredli u šoku izusti: „U jebote!“.

U jebote, tada Bredli odluči da je star born, pa sledećeg dana napravi sačekušu, pošalje personalnog asistenta da džedži ispred Gagine gajbe, i da je dovede na njegov koncert. Opet se Gaga snebiva, ništa joj ne znači ni grašak ni senzualno odlepljivanje Pjaf obrva od izolir trake, i odbije da prisustvuje Bredlijevom koncertu. Na neko vreme. Posle toga, opet sukob njene ličnosti – ovog puta verbalno nokautira poslodavca kafane u kojoj radi, i rešava da ipak ode do Bredlija, kad već ovaj njegov asistent i dalje čeka.

Džudi je u Čarobnjaku iz Oza imala Ota, Gaga u A Star is Born ima drugara trandžu, Ramona. Trandža Ramon joj se pridruži, pa zajedno ne znaju kako se otvara šampanjac u privatnom avionu.

Dalja radnja filma teče staloženo i mirno. Gaga se po običaju snebiva, Bredli malo loče malo šmrče, ali je ipak voli i veruje da će uspeti na trnovitom holivudskom pločniku bez obzira na njen veliki nos. Jer, veliki nos je pokazatelj velike duše.

Uskoro, Gaga se, poput gusenice koja se pretvara u leptira ofarba u crveno, dobije Gremi nagradu, prestane da se bije po lokalnim pabovima i peva po pustim parkinzima: sve to uzme maha i ona sada ima svoje lične plesačice, asistenta, menadžera i nepokolebljivu ambiciju. Bredliju se to baš ne dopadne do kraja, ne sviđa mu se što je pre pisala o čežnji za promenom, a sada je njena promena dovela do toga da mrda guzu sa plesačicama na monumentalnim scenskim nastupima. Onedobrovolji se Bredli, prekipi mu, upadne joj u kupatilo jedan dan i kaže joj da je ružna. Možeš reći Gagi bilo šta, ali da joj kažeš da je ružna, to nije opcija. Star ne može da bude ružna, to majka ne rađa. Ipak, ne usudi se da Bredlija fizički napadne, samo ga poprska ostacima sapunice iz kade, a Bredliju bi žao, snuždi se, i izađe.

To ne biva idilična bračna zajednica. Pa ipak, Bredli je pored graška ponudi Gagi i prsten napravljen od isečene gitarske žice, i taj gest je duboko dirnuo, pa ipak Gaga proguta tu poganu izjavu, i reši da spase svoj brak začet na tako dovitljiv način. Kako je i Bredli krhak i nežan tip, bez obzira što mu boja glasa tokom čitave radnje filma asocira na negodovanje Lenarda Koena iz dubine bunara, on prihvata izazov i rešava da prestane da se opija i šmrče, pa odlazi na rehabilitaciju.

Ničija nije do zore gorela, pa i pored rehabilitacije i gutanja teških reči, Bredli se odluči na suicid, jer negde usput shvata da pored tog prstena od gitarske žice i par umesnih komplimenata o Gaginom nosu, više nema šta da joj ponudi. A ionako ga i onaj tinitus savladava, on uzima kožni kaiš i odlazi put garaže da se upokoji.

Tragičan završetak. Zvezda se rađa, a majka umire. Bredijeva ruko, zelena jabuko, gdje si rasla gdje l’ si ustrgnuta.

Gagi je jako teško, ona demolira ramove za slike po predsoblju svog doma, pada na pod i oplakuje.

Srceparajući svršetak, Gaga odene plavu toaletu, poveže svoje ruse kose i zanemari svoje plesačice verne pratilice na putu do slave. Više ne peva o tome zašto Bredli dobro izgleda u džinsu, i zašto je guza njegova izaziva, i o lakim ljubavima, ljubiti više nikad neće, druge usne i dodire na svoja nedra neće primiti. Slomljena je, ali rođena.

Klint Istvud nije imao herca da patentira ovu kompleksnu muzikalnu melodramu. Zato je Bredli imao terca da zapeva, režira, bude scenarista i producent i zapita Gagu Is she happy in this modern world. Gaga is not happy in this modern world. Njoj je dovoljno smrznuto pakovanje graška na šaci, ne dijamantski, niti onaj iz tamnog doba Lorda Saurona, već samo jedan prsten od gitarske žice. Gagi je bilo potrebno da neko baci samo another look at her, i pruži joj šansu da zapeva i udahne punim plućima svojim šarmantnim nosem. Ovaj srceparajući duo impresionirao je Holivudski auditorijum: razrogačio je oči i otvorio srca za Odbranu i poslednje dane male bebe Gage, i uspenje i sunovrat novog reditelja i majke, Kupera Bredlija.


Irina Markić: diplomirani etnolog i antropolog. Nikada se profesionalno nije  bavila antropologijom ali joj je ona dala uvid i oblikovala  perceptivni aparat kroz koji upoznaje savremeni svet i promišlja o fenomenima kulturnih i društvenih razlika. Profesionalno se može nazvati fotografom, budući da se fotografijom bavi 5 godina. U ovoj sferi samostalnu izložbu fotografija realizovala je na Fashion Weeku u BellExpo Centru, u martu 2017. godine, u okviru nagrade InstaShot za najbojeg fotografa u okviru beogradske nedelje mode. Nakon toga, više se posvećuje tzv. Uličnoj fotografiji, u kojoj se pronalazi i izvesno vreme fotografije pravi na ulicama Džakarte, u Indonetziji. Pisanjem se bavi mnogo duže no fotografijom, amaterski i stidljivo, objavljujući nekolicinu tekstova na portalima i u nekoliko magazina. Učestvovala na poetskim Argh večerima.


Ovaj tekst je objavljen u martu 2019, u okviru temata Buđenje.