I
KAKO NAPISATI „PRIČU“ A DA SE TO NE PRIMETI
Piše: Sava Damjanov
- Odustani već na početku: nemoj pisati „priču“, jer nijedna priča nikad doista nije napisana!
- Ako se ipak zaputiš ka Njoj, zažmuri na jedno oko, mislima podari haos i diši duboko (na škrge): samo tako ćeš dodirnuti neprimetnost, koja je suština „priče“ – odnosno, svake kratke prozne forme.
- Ako ti zasmeta i to, iznova rasporedi potrebne elemente: škrgama promišljaj Haos, diši na jedno oko, zažmuri suštinom „priče“; tako ćeš dobiti Jezik, to izlišno Savršenstvo.
- Jer „priča“ uvek predstavlja tajanstveni putopis kroz Jezik; stoga je tvoj zadatak da rečima posoliš rep, da ih oslobodiš svih semantičkih stega i da im na samom početku u usta staviš trip.
- Iznenađujući ukus koji će je prožeti tad, shvati kao Dubinu čije je postojanje sasvim nepotrebno: zato tu Dubinu preplivaj u jednom dahu i ostavi iza sebe kao tamni podsvesni užas.
- Neka to – recimo – izgleda ovako: kada progovoriš o smrti, pomeni samu Smrt; kada progovoriš o Duši, pomeni njeno telo; kad „priči“ tepaš prička, seti se da je bez R lepša!
- Jer oduvek si znao, kao što znaš i sad: čudesna radost stvaranja u biti je stvaranje radosti, dakle – pir Mističnog Erosa, umetnost stapanje u jedno iskonskih (suprotnih!) Principa.
- Zato moraš paziti na sastojke kojima hraniš „priču”, iliti samu pričku (onu što je bez R lepša): u njoj mora biti snažnog i bestidnog mesa, salate u vidu uzbudljivih iznenađenja, a što se tiče tečnosti – preporučljiva su isključivo alkoholna pića!
- Sve ovo je beznačajno ako stvarno imaš Nešto Važno da kažeš: jer tada ti ne treba „priča”, ni neprimetnost kratke prozne forme, ni autopoetički fazoni kojima opravdavaš sebe, osmišljavajući Tekst i podsmevajući se tekstu.
- Naravno da postoji i mnogo delotvornije sredstvo: umesto Smeha i Greha, udari rukom o sto i pokaži ko je gazda u tvojoj rođenoj „priči”: mada, uzgred rečeno, pazi da ne slomiš nogu ili onu Drugost koja je najbitnija za pričku!
- Kad spoznaš Ko je gazda (istinski, a ne „stvarni”), videćeš da si u tami, da je više no primetno tvoje fingiranje „priče” i pričkina čežnja za tobom; videćeš da nisi umeo iskazati Onu Ljubav, videćeš da si uzalud od reči stvarao Svet.
- No upravo ova tama doneće ti smiraj; doneće ti utvare, doneće ti senke i privide-čeda Noći: oni će ti pokazati kako se ne hoda po vodi i kako je svaka Forma jednaka drugoj Formi (bez obzira na Tvorca); oni će – sve u svemu – konačno provući tvoj konac kroz iglene uši „priče” (iliti pričkine „priče” pričke).
- I tek u toj beskonačnosti, presek vaših krivulja pretvoriće se u Pravu, a ova će dati krug koji (kao perpetuum mobile!) neprestano proizvodi simbole – te zlobne sićušne slike što pobeđuju tebe, umesto da ti pobediš Vreme!
- Zaista, pomisli: beše ti trideset treća, a nisi pobedio vreme – što je upravo u tom dobu učino Onaj Na Krstu… Daje li to tvojoj „priči” pravo da i dalje živi, možeš li sebi dozvoliti da je menjaš za pričku (iliti barem za kratku proznu formu), zapitaš li se katkad da li je sve Napisano toliko neprimetno koliko i ideja teksta – jednoga so(m)neta, čije je tajno ime
KRAJ?
II
DISKURS MISTIFIKACIJE
- Diskurs mistifikacije, o je – o, je: „To je kratki (možda i najkraći!) kurs iz Disa, rađanje i smrt ovog rukopisa, estetika Ružnog, metafizika Zlog”, kaže Džon Bart u eseju Pričkina prizma iliti so(m)netna šizma, s podnaslovom Ponovni pohod postmodernizma.
- Dis-kurs mistifikacije, ono što JESTE i kada nije: „Тranscendentalna paradigma, DISkutabilna enigma (tj. disKURTABILNA stigma!); jezik arhetipskih struktura – hladna entropijska bura (a metaforično: tabuizirana cura!)”, tako je u svom ogledu o psihoanalizi te(k)sta zabeležio Lakan, koji je bio kakan pa nam nije ostavio me(k)sta da – skupa sa njim! – kakimo i mi!
- „Nema diskurCa mistifikacije, nema nesrećnog S, nema di S kurca zeka vodu da pije”, opor je zaključak Kristev Julije u pogovoru studije Te(k)st kao interseks(t), gde još i ovo veli: „zato naredni pojmovi, ako nisu (poput mene same?) kivni – moraju biti aksiološki pozitivni, što znači krajnje negativni”.
- Slično djevi bajnoj (monahinji diskurCa blaženo-sjajnoj!) razmišlja i Džonatan Kaler, koga kao da bije maler, pa uporno negira „dekonstrukcijsku demistifikaciju – tj. mistifikacijsku konstrukciju, koja putevima pričkinih špecija vodi do rajskih (feminističko-seksističkih!) erekcija”.
- Nasuprot ovakvim mišljenjima, Sigmund će Frojd u svome klasičnom delu Tumačenje snova – kada mi treba lova ustvrditi kako je „suštinska onirička imanencija – zapravo mistifikacijska impotencija, tj. diskurs mistifikacije – o, je; o, je”!
- Majkl Ajvor (koga ovde pogrešno speluju kao Majkl-Ajv-Ar, pa ga stoga češće mažu na hleb no čitaju!), taj verni Frojdov nastavljač, „mistifikacijsku impotenciju” definiše pomalo bizarno: „Тo je Edipov kompleks teks(t)a, odnosno sindrom infantilnog seks(t)a, ili nešto slično (RODNO-orgazmično)…”
- O diskurzivnoj erekciji, toj staroj teta-liji, Marija Todorova iznosi drugačiju teoriju (nazvanu Postmoderna muha, bez obzira na teta-liju!): „Diskurse mistifikacije valja tražiti tamo gde je Isto drugačije a Različno istom sličnije: dakle – hvala Bogu! – negde u ženskom pismu, tj. negde IZMEĐU NOGU…”
- Diskurs mistifikacije poslužiće Vejnu Butu da posluži još jedno piće, te da usred Retorike proze pijanim gošćama pokaže neke nove poze i otkrije „skrivenu narativnu strategiju koja se u Vantekstualnom krije, jer izaziva bolne erekcije”.
- Rolan Bart u knjizi Sad, Furije, Lojola pominje diskurs mistifikacije (o je: o, je!), tvrdeći da su naslovni likovi „male, srednje i malo veće furije-paklene hurije, a ne šarmantni čiča Gurije, tj. Gaj Cezar Juri-je (koga samo Srbi speluju kao: juli-je!)”
- „Diskurs mistifikacije”, zapisuje Harold Kondom u eseju (kome se svi smeju!) Mistika mistifikatora, „obična je mitopoetska struktura, dakle epska vizura, odnosno teorijska bravura kojoj se niko ne smeje, ali je svako fura pošto je prvorazredna fora.”
- Žak Derida, negde pri kraju Gramatologije, dodaje kao da rida: „to je ipak inverzija logocentrizma, u kojoj se stapaju harizma i ludizma i ludizam pričkinog hedonizma; stoga Jezik ovde – kao Kesten-pire! – asemantički umire, ali se zato (kamoli topla zdela Lazanja!) Smisao nadsemantički sanja!”…
- Tako govoraše Deri-da (ta matora, ofucana Gnjida), dok njegov vrli oponent Deri-ne (ta bačva Piva i praznine!), negde na početku svog Filosofskog sečiva, kratko i jasno ističe kako diskurs mistifikacije: „anjas ikčitnamesdan oasimS…”
- Ovoj simplifikaciji suprotstaviće se treći oponent, čestiti starac Deri-me, koji zbog deranja (dranja), ali i zbog Čiste rime, poput veselog kočijaša psuje: dakle – po diskursu mistifikacije najžešće pljuje, što znači da i sam potajno mistifikuje!
- A POST-DAMJANOV se pita: „KO zapravo potpisuje Diskurs mistifikacije, ko potajno sa duhovnog Istočnika pije, ko svedoči Istinu a teolog nije?!”, da bi odgovorio skromno, bez lažnoga ushita: „KO ga potpisuje – zna se: jedno Prase, poznato (k)literarno prase što vazda diskurzivno pase i sve ga ontološko-mangupske vrline krase; alzo – čarobno postmodernističko Prase: ZNA SE!!!”
Sava Damjanov – Rođen je 1956. godine u Novom Sadu, gde se i školovao. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu (1980. godine, Grupa za jugoslovenske književnosti i srpskohrvatski jezik), magistrirao (1986) i doktorirao (1996) na istom fakultetu (mentor mu je bio akademik Milorad Pavić). Radi na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu kao redovni profesor na Odseku za srpsku književnost: predaje Srpsku književnost 19. veka i Kreativno pisanje, a na doktorskim studijama Kulturu postmodernizma. Od školske 2003/4. do školske 2006/7. bio je rukovodilac magistarskih studija na Odseku za srpsku književnost. U okviru doktorskih studija angažovan je kao predavač ili mentor na domaćim i stranim univerzitetima (Beograd, Niš, Nikšić, Ljubljana, Zagreb, Lisabon, Bordo, Venecija, Krakov, Segedin, Melburn).
Piše prozu, književnokritičke i književnoistorijske radove. Njegova naučna istraživanja usmerena su pre svega ka fantastičkoj književnosti, erotskim i jezičko-eksperimentalnim slojevima u srpskoj tradiciji, teoriji recepcije, postmodernizmu, kao i ka komparativistici. Priređivao je za štampu tekstove srpskih pisaca 18, 19. i 20. veka. Tokom devedesetih godina uređivao je časopis za svetsku književnost «Pismo» i «Sveti Dunav» – magazin posvećen srednjoevropskoj kulturi. Uređivao je «Biblioteku srpske fantastike» (IC „Solaris“) i ediciju «Novosadski manuskript» (izdavač Gradska biblioteka Novog Sada),koje je pokrenuo i koncipirao. Nekoliko godina bio je član uredništva antologijske biblioteke „Deset vekova srpske književnosti“ (čiji je jedan od utemeljivača) kod Izdavačkog centra Matice srpske; član žirija Brankove nagrade Matice srpske bio je od 1987. do 2004 ( i njegov predsednik od 1992. godine). Osnivač međunarodnog književnog festivala „Prozefest“ (u Novom Sadu, 2007.godine) i nagrade „Milovan Vidaković“ ( 2008) koja se na njemu dodeljuje za životno delo. Bio je predsednik Upravnog odbora Gradske biblioteke u Novom Sadu (2005-2008), član Upravnog odbora Srpskog književnog društva (2010-2012) i član Upravnog odbora Matice srpske (2008-2015), a predsednik Upravnog odbora Sterijinog pozorja 2012-2017. Od 2018. Predsednik je i jedan od osnivača Društva novosadskih književnika (DNK).
Govori, nemački, engleski i ruski jezik.
Pored brojnih tekstova u domaćoj i stranoj periodici, objavio je sledeće knjige: Istraživanje Savršenstva (roman), Beograd 1983; Graždanski erotikon(antologija), Niš 1987; Koreni moderne srpske fantastike (studija), Novi Sad 1988; Kolači, Obmane, Nonsensi (priče), Beograd 1989; Šta to beše mlada srpska proza? (eseji i kritike), Beograd 1990; Pričke (proza), Beograd 1994; Nova (postmoderna) srpska fantastika (antologija), Beograd 1994; Koder: istorija jedne recepcije (studija), Beograd 1997; Povesti različne: lirske, epske, no najviše neizrecive (priče), Novi Sad 1997; Glosolalija (izabrane i nove priče), Novi Sad 2001; Novo čitanje tradicije (književnoistorijski ogledi), Novi Sad 2002.;Novi Sad-zemlji raj (hrestomatija,u koautorstvu sa L. Mustedanagić ), Pančevo 2003; Novi Sad-zemlji raj I-II (hrestomatija, u koautorstvu sa L. Mustedanagić), Pančevo 2004; Antologija serbskoj postmodernoj fantastiki (na ukrajinskom), Lavov, 2004, Postmoderna srpska fantastika (antologija), Novi Sad 2004: Graždanski erotikon (antologija-drugo, dopunjeno i ilustrovano izdanje), Novi Sad 2005; Remek-delca (priče), Beograd 2005, Eros i Po(r)nos (eseji, prikazi, mistifikacije), Beograd 2006, Istorija kao Apokrif (roman), Novi Sad 2008, Apokrifna istorija srpske (post)moderne (eseji), Beograd 2008, Porno-liturgija Arhiepiskopa Save (priče), Novi Sad-Zrenjanin 2010, Itika Jeropolitika@VUK (roman), Novi Sad 2014.
DAMJANOV: SRPSKA KNjIŽEVNOST ISKOSA (izabrani književnoistorijski i književnokritički radovi), knjiga 1-5, „Službeni glasnik“, Beograd 2011-2012:
Knjiga 1: VRTOVI NESTVARNOG (ogledi o srpskoj fantastici)
Knjiga 2: VELIKI KOD: ĐORĐE MARKOVIĆ KODER (studija i eseji)
Knjiga 3: SRPSKI EROTIKON (erotografija u srpskoj književnosti)
Knjiga 4: NOVA ČITANjA TRADICIJE 1-3 (književnoistorijski ogledi)
Knjiga 5: ŠTA TO BEŠE SRPSKA POSTMODERNA? (eseji i kritike)
Od 2018. godine u novosadskoj „Agori“ počinje da izlazi edicija DAMJANOV:ISKONI BE SLOVO (izabrana proza Save Damjanova u pet knjiga).
Njegovi tekstovi prevođeni su na engleski, francuski, nemački, ruski, poljski, češki, mađarski, slovački, rusinski, ukrajinski, bugarski, slovenački i makedonski jezik. Zastupljen je u antologijama savremene srpske proze. U zimskom semestru 2001/2002. predavao je na katedri za slavistiku Univerziteta u Tibingenu (Nemačka); držao je predavanja i na Univerzitetima u Regensburgu, Frajburgu, Berlinu, Haleu, Triru, Getingenu, Bonu, Torinu, Veneciji, Krakovu, Vroclavu, Varšavi, Gdanjsku, Lođu, Opolu, Sosnovjecu, Velikom Trnovu, Ljubljani, Zagrebu,Cetinju,Skoplju, Budimpešti, Kijevu i Lavovu. Učesnik je mnogih međunarodnih književnih i naučnih simpozijuma u zemlji i inostranstvu.
Za svoja književna i književnoistorijska dela do sada je primio «Brankovu nagradu», nagradu «Zaharije Orfelin», Nadgradu SIZ-a kulture Vojvodine za originalni domet u književnoj istoriografiji, Nagradu za najbolju proznu knjigu godine(1994) Društva književnika Vojvodine, te nagrade «Laza Kostić», „Gospođin vir“, „Sreten Marić“, „Todor Manojlović“ i „Art anima“. Njegova .Antologija srpske postmoderne fantastike proglašena je 2004. godine za najbolju stranu knjigu u Ukrajini. Bibliografija prikaza ili eseja o njegovim knjigama, kao i intervjua u domaćim i stranim časopisima broji više od dve stotine jedinica.